Teff-limpa och Teff-frallor

Naturligt glutenfri tefflimpa (mjölkfritt bikarbonatsbröd)
Ett supergott, rejält, fiberrikt och lättbakat glutenfritt bröd. Tefflimpa som bikarbonatsbröd med saftig och hållbar konsistens. Bikarbonatsbröd ska inte jäsa men behöver något typ av syra i smeten (ofta filmjölk men jag har använt äppelcidervinäger) för att bilda luftighet tillsammans med bikarbonatet. Denna typ av bröd brukar dock inte hålla mer än en dag men det gör den här härliga limpan! Den håller sig saftig i par-tre dagar framme och funkar fint att skiva upp, frysa in och tina upp direkt i brödrosten.
Det här brödet är perfekt för alla som vill ha ett näringsrikt bröd utan jäst!
Teffmjöl är ett väldigt näringsrikt, naturligt glutenfritt sädesslag med fullkornskaraktär. Inte helt olik grovt rågmjöl. Teff finns i butiker på glutenfria hyllan eller bland hälsokost. Jyttemjöl är ett märke (köp den påse som heter bara “Jyttemjöl Teff”, inte den som heter “Fibrateff” som är en mjölmix), Biofood har teffmjöl och nu även Rienta. Du kan köpa teff på nätet om du inte får tag i det i butik!

Glutenfri Tefflimpa

OBS! Använd exakta mått!

▪ 6 dl kallt vatten
▪ 1 äggvita
▪ 1 msk olja
▪ 1 msk äppelcidervinäger
▪ 2 msk honung
▪ 1 dl fibrex (flakes)
▪ 2 msk linfrön eller chiafrön
▪ 2 dl teffmjöl, t.ex. Jyttemjöl Teff
▪ 2,5 dl rårismjöl
▪ 1,5 msk fiberhusk
▪ 2 tsk bikarbonat
▪ 1,5 tsk salt
▪ 1 tsk brödkryddor (kan uteslutas)
▪ 1 tsk kakao (om du vill ha en extra mörk limpa – kan uteslutas)
▪ 1,5 dl pumpakärnor eller solroskärnor

Gör så här:

1 Sätt ugnen på 225°C. Täck insidan av en limpform (1,5 l) med bakplåtspapper eller pensla med ordentligt med olja.
2 Vispa ihop vatten, äggvita, äppelcidervinäger, honung och olja i en bunke.
3 Mät upp och blanda alla torra ingredienser för sig.
4 Tillsätt de torra ingredienserna till degvätskan och vispa hastigt ihop till en jämn smet. Det blir en ganska klibbig smet som snabbt sväller och stelnar när fiberhusken suger upp vätska. Låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter.
5 Klicka i smeten i formen och pudra rejält med rårismjöl över ytan så att det täcker smeten helt.
6 Baka brödet i 80 minuter lågt ned i ugnen.
7 Ta ur brödet ur formen och låt svalna på galler under bakduk. Låt brödet kallna helt innan du skär i det. Det går bra att baka dagen innan man ska äta det. Det håller sig saftigt och gott!

 

Fullkornsfrallor med teff (glutenfritt, mjölkfritt, vegan)

Ett nytt favoritbröd! Det går faktiskt inte att tro att de här saftiga och smakrika frallorna är helt glutenfria (utan mjölmixer såklart och vetefria). De naturligt glutenfria frallorna har alla härliga bra egenskaper man vill ha i ett fullkornsbröd som man äter till vardags – högt näringsinnehåll, fiberrikt, lätt att baka, segt och saftigt och fullt av smak!
Receptet är baserat på Teffmjöl, ett etiopiskt naturligt glutenfritt sädesslag (en sorts gräs) som har varit ett av mina främst använda mjöler i skafferiet den senaste tiden. Jag har sedan några år tillbaka använt mig av Jyttemjöl – Teff som finns i lite större påsar på den glutenfria hyllan i många välsorterade mataffärer.

Frallorna äter jag till frukost med t.ex. getost och ruccola på eller avokado, groddar och tomat. Tillsammans med t.ex. ett ägg står man sig riktigt, riktigt länge. Det här är nämligen ett extra mättande och drygt bröd. Tänk på det när ni överväger priserna på vissa specialmjöler – de är ofta väldigt dryga, späckade med näring och mättar både mer och längre tid!

Tips:
▪ Jag fryser in mina frallor i halvor och kan ta ut dem och tina direkt i brödrosten.
▪ Bröden håller sig i plastpåse i rumstemperatur i 3-4 dagar.
▪ Du kan ersätta jästen (om du är känslig för jäst) med 2 tsk bikarbonat och 1 msk äpplecidervinäger. Blanda bikarbonaten med torra ingr. och vinägern med degvätskan. Kombinera ihop och låt svälla i ca 15 min. Ingen jäsning krävs. Forma sedan frallor och grädda.

Fullkornsfrallor med teff (glutenfritt, mjölkfritt, vegan)
ca 10 st
OBS! Mycket viktigt: måtta noggrant – använd exakta mått.

▪ 7,5 dl ljummet vatten, ca 25-30°C
▪ 2 msk olja, tex rapsolja eller smält kokosolja
▪ 25 g jäst
▪ 1,5 msk honung eller agave (uteslut eller tillsätt mer efter smak)
▪ 0,5 dl linfrön
▪ 2,5 dl glutenfria havregryn eller hirsflingor
▪ 3,5 msk t.ex. “fiberHusk” från Lindroos eller “Psyllim” från Finax (finmalt pulver, ej hela frön)
▪ 0,5 dl nyponskalmjöl
▪ 5 dl teffmjöl från t.ex. Jyttemjöl
▪ 1,5 tsk salt
▪ 1 tsk brödkryddor (kan uteslutas)
Gör så här:
Blanda ut jästen i vattnet tillsammans med olja och honung. Blanda alla torra ingredienser för sig och tillsätt till degvätskan. Vispa med en gång (utan att vänta) hastigt ihop med en ballongvisp eller slev till en jämn smet. Smeten sväller inom några minuter till en deg. Låt degen stå i 10-15 minuter. Forma frallor med lätt fuktade händer och placera ut på en plåt täckt med bakplåtspapper. Pudra lite extra mjöl över och täck med en bakduk. Låt stå och jäsa i 75-90 min. Tills att frallorna har jäst klart. Glutenfritt bröd jäser upp ca 30-50 %, inte till dubbel storlek som vetebröd. Grädda i mitten av ugnen i 225°C i 25 minuter. Låt svalna helt på galler innan de skärs upp.